onsdag 15 februari 2012

Vecka 5

Jag är nu inne i slutet av v. 5 (4+6) så jag tänkte lägga upp lite kort vad som händer i magen just nu. Informationen är hämtad från Babycenter.

Barnet
Det syns förmodligen inte alls på utsidan att du är gravid ännu, men embryots lilla hjärta har redan börjat slå och pumpa blod. Hjärtat håller på att delas in i kammare och kommer snart att få en mer regelbunden rytm. Embryot är nu ungefär en kvarts centimeter långt och liknar ett grodyngel. Denna vecka genomgår det en växtspurt. Viktiga organ som lever och njurar börjar nu formas. Tarmarna håller på att formas och blindtarmen finns redan på plats. Det neuralrör som förbinder hjärnan och ryggmärgen kommer att slutas till denna vecka.

Det sker förändringar även på utsidan. Embryot börjar få små knoppar som kommer att utvecklas till armar och ben. Och under den öppning som så småningom kommer att bli bebisens mun finns det små veck där halsen och underkäken kommer att formas.

Mamman
Graviditetssymptom kan börja (eller fortsätta!) denna vecka. Det flesta kvinnor upplever graviditetsillamående (inte bara på morgonen), känner sig tröttare än vanligt, har ömma bröst och behöver kissa oftare. Helt normala symptom, men de orsakar lika mycket obehag för det. Som tur är, har det med graviditeten att göra och varar inte för evigt. Vissa kvinnor får också mer huvudvärk de första tre månaderna av graviditeten.
Min vecka - Jag har egentligen inte känt av nånting särskilt alls mer än att min mens är utebliven. Om det inte hade varit för två starka plus (ja, jag gjorde ett extra test bara för att) skulle jag nog inte veta att jag var gravid. Just därför har jag nog lite svårt att tro på det. Det enda jag känt av är kortare perioder av molvärk. Dock inte särskilt starkt utan ungefär som mensvärk när jag gick på p-piller. Vi får väl se om det börjar kännas annorlunda framåt. Annars ska jag nog egentligen bara vara tacksam att slippa illamående och sånt.

 

2 kommentarer:

  1. Grattis!
    Angående det där med att träna. Man får träna, det är bra att röra på sig. Men man ska vara försiktig. Det handlar nog mest om att inte överanstränga sig. Sen säger dom att det är extra viktigt att vara försiktig i början eftersom det är så mycket som händer då. Sen när man blir stor är det nog jobbigare att träna så då gör man la det man orkar skulle jag tro.

    Trots att jag varit på ultraljud och kommit en bit på vägen så har jag fortfarande inte fattat att det är en bebis i min mage. Jag vet att det är det. Men det känns så overkligt.
    Så längtar tills jag verkligen vet om det är bebis som rör sig där inne så man liksom blir påmind. Men sen kommer la den tjocka magen påminna mig mer än jag vill :)

    Lycka till med allt. Och oroa dig inte för mycket.
    //My

    SvaraRadera
  2. Det är lugnt. :)
    Om du känner för att prata mer så kan du maila mig på
    my.side.of.the.story@hotmail.se.
    Lättare än att kommentera på bloggarna.

    //My

    SvaraRadera