måndag 27 februari 2012

Uppdatering (vecka 6+4)

Det blev ett litet uppehåll här då jag mått rätt dåligt samtidigt som det varit en del att göra på jobb och med skola. Jag har ju i alla fall gått in i vecka 7 nu (6+4). Den overkliga känslan har börjat ge med sig, kanske till viss del på grund av att en del symptom börjat ge sig till känna. Börjar även kännas hanterbart att inte skrika ut nyheten till alla man träffar :-)

Vi har faktiskt berättat för mina föräldrar. De var glada men ganska försiktiga eftersom det fortfarande är så tidigt (var bara i 5+1 när jag berättade för de dessutom). De är nog oroliga att vi ska ta ut för mycket glädje i förskott så vi blir alltför besvikna om det inte blir något. Pappa sa väl att "jag ska väl vänta lite med att säga grattis" men sen i slutet av samtalet så sa han "äh, men jag säger väl grattis ändå!". Han bad mig även säga till så fort vi visste om det var en pojke eller flicka så han vet om han ska bygga ett stall eller en snickarbod (har för mig att han sa snickarbod). Hehe... söt han är. Det lutar dock inte åt att vi kommer ta reda på könet i förväg. Ser inte riktigt någon poäng med det. Vi har väl inte direkt tänkt köpa rosa spetsklänningar även om det skulle bli en tjej och bebiskläder/prylar/inredning funkar ju likadant oavsett om det är en pojke eller flicka. Vi får väl se om man blir för nyfiken när möjligheten ges så småningom.


Nu är det alltså 4 personer som vet. Min syster, mina föräldrar och svåger. Hade egentligen tänkt berätta för min bror också eftersom det känns lite taskigt att han är den enda som inte vet. Han var här på middag men det blev liksom aldrig något uppehåll i samtalet och vi kom aldrig in i de banorna så det blev helt enkelt inte av. Svärföräldrarna är planen att berätta för när vi träffar de om drygt en månad. Svåger är lite annorlunda. Den enda som inte är försiktig och avvaktande. Han började med en gång prata om vad man ska köpa och framförallt vad man inte ska köpa. Han ringde dessutom häromdagen och började prata om att han hade massa bebisprylar liggande i ett förråd (han har en son på 5 år) som vi ju kunde hämta. Vi får väl se lite. Jättesnällt erbjudande men vill nog vänta lite innan vi börjar fylla lägenheten med bebisprylar. Kan nog bli jobbigare annars om det inte blir något. Dessutom bor vi som sagt i lägenhet med minimala förrådsutrymmen så några större prylar lär det ju inte bli. Mer om han har smågrejer liggande som vi ändå hade tänkt köpa.

De dyraste grejerna kommer vi nog köpa ändå. Barnvagn pratade vi förr om att köpa begagnat men vi har ganska bra koll på vilken modell vi vill ha så om den inte finns på blocket eller liknande så blir det nog en ny. Vi kommer förmodligen skaffa fler barn senare och kan då återanvända. Bilbarnstol/babyskydd vill vi inte ta över det gamla. Vi vet att de inte har krockat och de menar att det är helt ok att använda. Jag har dock läst att det inte bör tas i bruk av nytt barn efter 5 år vilket det har gått. Det känns som en dum grej att kompromissa med när vi faktiskt har pengar. Barnvagn och bilbarnstol är väl det som är vettigast att lägga pengarna på. Det blev många teman i den här texten idag. Mycket tankar som har passerat sen sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar