måndag 13 februari 2012

Plus!

Mitt första inlägg i bloggen som blev en följd av två korsande streck i torsdags morgon.

Barn har alltid varit en del av den plan jag haft för mitt liv. Det finns inte mycket jag längtat så mycket efter. Förnuftet har dock sagt vänta. Vänta tills du är utbildad - Vänta tills du har jobb - Vänta tills det finns en stadig ekonomi. Examen togs och jag började jobba. Jobbet var ju inte fast men vi började ändå prata så smått om när det kunde tänkas bli dag. Kanske börja försöka runt sommaren 2012?

Orden var uttalade. Inom en överskådlig framtid kunde det ske. I december påbörjade jag min sista karta p-piller. Vi började fundera på om jag skulle strunta i de hädanefter. Det finns ju andra skydd och om vi nu skulle vilja försöka framåt sommaren så kan det ju vara bra om cykeln har fått chans att stabilisera sig. Så jag beställde ingen ny tid hos bm utan avslutade sista kartan 11 januari. Det är en månad sen idag. Inte trodde vi att ägglossningen skulle komma igång på riktigt med en gång men det gjorde den nog. Jag vågade inte hoppas högt men höll ändå smygkoll i almanackan på när det kunde tänkas vara dags för mens igen. När det hade gått 29 dagar kunde jag inte hålla mig längre utan köpte ett test (jo, det var nog en chansning för min cykel har alltid varit längre än 29 dagar). Bara efter 10 sekunder dök där upp både ett plus och ett kontrollstreck. Det kunde väl ändå inte vara sant? Var det så ett plus såg ut? Det vågräta strecket hade ju en lite gråare färg. Jag började söka runt på internet för att höra hur så kallade spökstreck såg ut och fick till svar att mitt plus var inte i närheten av ett spökstreck. Det var ett väldigt tydligt plus.



Oj, vad pulsen gick upp. Och vad lång tid det var kvar till maken skulle komma hem! Jag gick runt där hela eftermiddagen och småfnittrade för mig själv i ren lycka samtidigt som jag försökte intala mig att inte hoppas för mycket. Det är ju så tidigt.

När maken väl kom hem hade han bråttom iväg och jag ville inte bara kasta ur mig nyheten utan fick snällt vänta ett par timmar till. Nu är vi så lyckliga och hoppas att detta ska gå vägen. Kampen mellan glädje och att inte hoppas för mycket är stor. Pratade med barnmorska idag och på fredag blir det hälsosamtal. Sen längtar vi efter riktiga inskrivningen varefter vi tänkt berätta för familjerna. Det här kan vara början till berättelsen om vårt första barn!

1 kommentar:

  1. Känner igen mig i det du skriver.

    Vi fick vänta 3 månader innan det visade 2 streck.
    Men när det kom till att göra testet så gjordes det 2 dagar efter att min mens va väntad. O hann knappt doppa den i muggen innan 2 streck visades. Så gravid va jag.

    Men som jag sa i en tidigare kommentar. Oroa dig inte i onödan! Njut av den underbara känslan att veta att man har ett litet knyte i magen.

    //My

    Ps. jag rekommenderar denna boken.
    http://www.bokus.com/bok/9789100119492/pa-smallen-fran-a-till-bebis/

    SvaraRadera